רופאים לשר הבריאות: אפשרו קבלת מטופלות חדשות למחלקות ההפריה החוץ גופית באסותא

בעקבות ההחלטה לצמצום פעילות יחידת ההפריה החוץ גופית באסותא וההנחיה שלא לקלוט מטופלות חדשות – עשרות רופאים, מהבכירים בתחום הפוריות בישראל, פנו לשר הבריאות, למנכ"ל המשרד וליועצת המשפטית לממשלה: "יש לבטל את ההחלטה השרירותית של משרד הבריאות- אלפי נשים שמחכות לטיפולי פוריות לא יכולות להתחיל אותם ויש חשש כבד שיאבדו את האפשרות להרות"

בנוסף, מטופלות נדרשות להעביר עוברים מוקפאים מאסותא ליחידות הפריה ברחבי הארץ – משל היו חפץ – דבר המהווה סכנה חמורה וממשית לאובדן העוברים.

לפני כשבוע, פורסמה החלטת משרד הבריאות שמצמצמת את הפעילות ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא רמת החייל. בפועל, הוגבלו מספר הפעולות שניתן לבצע ביום והופסקה קליטת מטופלים ומטופלות חדשות.

מהלך זה מצטרף להגבלת הפעילות של היחידה באסותא ראשון לציון שם צומצמה הפעילות כבר לפני כמעט שנה, והמטופלות הופנו ליתר היחידות בארץ  – יחידות שממילא מצויות באי ספיקה ואין באפשרותן לתת את המענה למטופלות. להבנתנו, הליקויים בראשון לציון תוקנו בהתאם לדרישת משרד הבריאות, ואולם עד היום לא הוסרו המגבלות שהוטלו על היחידה ובפועל כמעט ולא ניתן לקיים פעילות ביחידה הזו.

משמעות ההחלטה היא הרת אסון עבור המטופלות. היחידות הציבוריות לא יכולות לקלוט אותן בגלל עומס, והן נותרות ללא כל מענה תוך התעלמות מוחלטת מרצונן.ם, מהכמיהה שלהן.ם להרות, לזכות לגדל ילדים, מהחשיבות שיש לעיתוי, הן מבחינת הגיל/ מצב בריאותי/ התהליך האישי של כל מטופלת ועוד, הזמן והמאמצים הכרוכים גם בהיבטים נפשיים/ רגשיים שמהווים חלק משמעותי בתהליך של טיפולי פוריות.

קרדיט תמונה FREEPIK

נוסף על כך, משום צמצום הפעילות, מטופלות נדרשות להעביר עוברים מוקפאים ליחידות הציבוריות, דבר שמהווה סכנה ממשית לאובדן העוברים.

עשרות רופאים, בכירי תחום הפוריות בארץ, פנו כאמור במכתב, באמצעות ב"כ עו"ד גלעד יצחק בר-טל והבהירו שאם לא תבוטל ההחלטה, תוגש על ידם עתירה לביהמ"ש. במכתב הם ציינו בין היתר את האופן בו התקבלה ההחלטה השרירותית- ללא היוועצות עם גורמי המקצוע, את הפגיעה האנושה במטופלות וברפואת הפריון כמקצוע.

יש לזכור כי 40% מטיפולי הפוריות בישראל מתבצעים ע"י הרופאים באמצעות מתקני אסותא. בכך נמנעת מאלפי מטופלות הזכות להרות ולהביא ילדים לעולם.

נציגי הרופאים והרופאות מסרו הבוקר: ״אנחנו מפצירים במשרד הבריאות לבטל את ההחלטה, לאפשר קליטתן של מטופלות חדשות ולחזור מיידית לטיפולים שנקטעו. ההחלטה של משרד הבריאות לא מתקנת- היא מחריבה. מחריבה את המקצוע ומחריבה את התקווה של המטופלות.

למערכת הציבורית שנמצאת ממילא באי ספיקה, אין שום יכולת לקלוט כמות גדולה כל כך של מטופלות. מדינת ישראל, משרד הבריאות, חורצים את גורלן של הנשים והזוגות הללו. אנחנו עומדים בסיטואציה שהיא בלתי אפשרית. מגיעים אלינו זוגות ואנחנו אומרים להם בצער שאין לנו איך לעזור להם.

אנחנו רואים ומרגישים את הכאב שלהם, זה לעשות את כל מה שהוא לא רפואה, בטח לא רפואה טובה. זו סיטואציה שאסור לתת לה להתרחש. יש את האמצעים, יש את היכולת ואת הדרך לתקן ולהשתפר ובמקום זאת חורצים גורלות במחי יד. אנחנו מפצירים במשרד הבריאות לאפשר לנו לחזור למלאכת יצירת החיים ולהפסיק להתעלל במטופלות שלנו.

הגם שחיזוק היחידות הציבוריות זו מטרה חשובה וראויה, הדבר לא יכול להיעשות בחופזה ובוודאי לא באופן שמותיר אלפי מטופלות ללא מענה. יש לבטל את ההחלטה ויפה שעה אחת קודם."

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן