מחקר חדש מאשר: נוגדי דיכאון מעלים סיכון להתאבדות בילדים ונוער

תרופות, אילוסטרציה, צילום: Image by Arek Socha from Pixabay

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Neuropsychopharmacology מראה כי תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI מגבירות את הסיכון לניסיונות התאבדות עבור ילדים וצעירים עד בני 24.

החוקרים מצאו כי תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI מגבירות פי 3 את הסיכון לניסיונות התאבדות עבור צעירים מגיל 18, ועד פי שניים עבור בני 18-24. לתרופות לא הייתה השפעה מונעת באף גיל, אפילו לא בגילאים בהם הסיכון להתאבדות גבוה.

את המחקר הובילה טיירה לגרברג והוא בוצע במכון קרולינסקה האוניברסיטאי בשטוקהולם, שבדיה. המחקר מצא סיכון גבוה יותר להתנהגות אובדנית אצל אנשים מתחת לגיל 25 שטופלו בתרופות SSRI לאחר אבחנה של דיכאון, בהשוואה לאלו שלא טופלו.

מחקר זה מתווסף לשורה של מחקרים שהראו תוצאות דומות החל מ – 1993.

בהמשך למאבק של עמותת מגן לזכויות אנוש הבינלאומית (CCHR) ה- FDA הוסיף בשנת 2004 קופסא שחורה עם אזהרת התאבדות בקופסה שחורה לתרופות נוגדות דיכאון – תחילה לילדים ובני נוער, ובשנת 2007 האזהרה התרחבה לצעירים עד גיל 24.

מחקר משנת 2016 שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ הזהיר את הרופאים "להימנע מלרשום תרופות נוגדות דיכאון לילדים ובני נוער מכיוון שהן קשורות להכפלה בסיכון לתוקפנות והתאבדות."

בעקבות כל אלו ניתן היה לצפות לירידה בכמות המרשמים של תרופות ממשפחת ה – SSRI הנרשמות לצעירים.

"רווח מוערך של 28.6 מיליארד דולר במכירות גלובליות של תרופות נוגדות דיכאון בשנת 2020 היווה תמריץ לרופאים להתעלם מהאזהרות, אומרת ג'יין איזגייט, נשיאת CCHR International.

תרופות, אילוסטרציה, צילום: Image by Arek Socha from Pixabay
תרופות, אילוסטרציה, צילום: Arek Socha from Pixabay

מאז אזהרת ה-FDA, רופאים ופסיכיאטרים המשיכו לרשום את התרופות החזקות הללו לקבוצת גילאים זו. ואכן, מחקר הנוירופסיכופרמקולוגיה הראה שתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI הן קו הטיפול התרופתי הראשון בדיכאון ו"הפרעות נפשיות" אחרות.

יתר על כן, "השכיחות של שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בילדים ובני נוער עלתה מ-13 ל-16% בארה"ב ומ-7% ל-11% בבריטניה בשנים 2005-2012", לפי מחקר אחר שפורסם ב-Frontiers Psychiatry במאי 2022.

מטה-אנליזה זו של מחקרים על נוגדי דיכאון אישרה גם כי חשיפה לתרופות נוגדות דיכאון העלתה משמעותית את הסיכון להתאבדות ולנסיונות התאבדות בהשוואה לאי-שימוש בנוגדי דיכאון בקרב ילדים ובני נוער.

באפריל השנה, מחקר של אוניברסיטת מזרח לונדון סקר דיווחים בתקשורת על כמעט 8,000 חקירות של חוקרי מקרי מוות, ומצא כי תרופות נוגדות דיכאון היו קשורות ל-2,718 מקרים של תלייה, 933 מקרי מוות ממנת יתר ו-979 התאבדויות.

עמותת מגן לזכויות אנוש עוסקת בחקירה וחשיפת הפרות זכויות אדם בתחום בריאות הנפש מאז 1969 ובישראל מאז 1999. עמותת מגן לזכויות אנוש קוראת למשרד הבריאות, לפסיכיאטרים ולרופאי משפחה לעקוב אחרי הספרות הרפואית ולהפסיק לרשום תרופות מסוכנות לטיפול בדיכאון.

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן