כללית מפרסמת נתונים קשים: עלייה של 50% בהפרעות חרדה מאז ה-7 באוקטובר

תרופות, אילוסטרציה, צילום: Image by Arek Socha from Pixabay

כללית מפרסמת: מה-7 באוקטובר עליה של 50% בהפרעות חרדה ועליה של 900% בדיווחים על תגובת דחק חריפה, כך עולה מנתוני המרכז לחקר בריאות הנפש בכללית.

הנתונים הוצגו היום בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שסקר את מצב בריאות הנפש בישראל.

על פי נתוני המרכז לחקר בריאות הנפש בכללית, הכולל חוקרים ממרכזי בריאות הנפש שלוותה, גהה ומרפאות הקהילה, מהשוואת היקף הפניות לקבלת מענה בבריאות הנפש בין החודשים אוקטובר-נובמבר לאורך חמש השנים האחרונות בהשוואה לאוקטובר- נובמבר 2023, בהם נרשמה עליה ברורה וחדה באבחון של תסמיני חרדה וטראומה.

הנתונים מצביעים על עליה של 52% בחרדה, 45% פוסט טראומה, וכן 900% של הפרעת דחק חרף. בנוסף, חלה עלייה משמעותית ומובהקת בצריכת שירותי בריאות הנפש: עליה של 25% פנו לטיפול מרפאתי, ועליה של בין 8% ל-25% בצריכת תרופות – תרופות שינה ותרופות נוגדות חרדה ודיכאון.

״הנתונים של כללית מדברים בעד עצמם. אנו עומדים כבר עכשיו בפני היקפים גדולים של פניות, וחשוב לחזק את המערכים בקהילה ובבתי החולים בהתאם, למען החוסן הנפשי הפרטני, הקהילתי והלאומי", ציין ד״ר עידו לוריא, מנהל מרפאת מבוגרים במרכז לבריאות הנפש שלוותה, מקבוצת כללית, ויושב ראש החברה לבריאות הנפש בקהילה, אשר הציג את הנתונים בכנס.

תרופות, אילוסטרציה, צילום: Image by Arek Socha from Pixabay
תרופות, אילוסטרציה, צילום: Arek Socha from Pixabay

ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר יועץ בחטיבת הקהילה של כללית הוסיף בכנס כי "קיים חוסר ודאות גדול לגבי היקף הצרכים העתידי בתחום בריאות הנפש, אולם כבר עכשיו ברור שהם רק ילכו ויתעצמו. ההערכות מדברות על כ-30% מנפגעי קו ראשון ושני במלחמה העשויים לפתח פוסט טראומה בטווח זמן של כארבעה חודשים. כללית פיתחה שירותים שונים למענה במסגרת הקהילה ומקימה בימים אלה מוקד ייעודי אשר יהווה מרכז להערכת צרכים ראשוניים והפניית המטופלים למענה מותאם בהתאם לצורכיהם".

פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בכללית אשר סיכם את הדיון בכנס הוסיף: "בכללית הוקם מרכז וחדר מחקר ייעודי לעולמות בריאות הנפש, המאפשר להשיג תובנות מבוססות נתונים על האתגר מולו אנו עומדים. התוצאות שמציגים חוקרי כללית מעידים על עליה דרמטית בצרכי בריאות הנפש בקהילה, של עשרות ולעיתים מאות אחוזים.

כללית לא מסתפקת במערך הנרחב בישראל של שירותים שתוגברו והוקמו מאז האירוע, אלא גם יצאה במהלך ייחודי לאומית ועולמית, של פניה יזומה של שאלוני בריאות דיגיטליים מתקדמים לאוכלוסיות בסיכון כדי להציע להם מענה וסגירת מעגל פרואקטיבית מול מי שנמצא בסיכון. אלפי מטופלים כבר זכו לפניה יזומה, ועוד עשרות אלפים בדרך.״

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן