ארגוני הבריאות בכנסת: "מיסוי על מוצרי עישון מציל חיים"

ארגוני בריאות קוראים ליו"ר ועדת הכספים לא להיכנע ללחץ חברות הטבק: "במיוחד בימים אלו של מלחמה, עלינו להעריך דרכים יעילות להצלת חיים. מיסוי על מוצרי עישון מציל חיים".

ארגוני בריאות, איגודי רופאים ועמותות חולים פנו הבוקר במכתב לח"כ משה גפני יו"ר ועדת הכספים של הכנסת בנושא ביטול הפטור ממס על הכנסת מוצרי עישון שונים לישראל.

המכתב נשלח לקראת הדיון בהצעת התקציב לשנת 2024 הכוללת גם ביטול של הפטור ממס על סיגריות הניתן כיום בחנויות הדיוטי פרי. הארגונים מדגישים כי מיסוי מוצרי עישון נחקר רבות והוכח כצעד האפקטיבי ביותר לצמצום שיעורי העישון, כולל מניעת התחלת עישון בקרב בני נוער וילדים.

"אנו, ארגוני בריאות הציבור העוסקים במאבק בעישון, מברכים על הכוונה להעלות את מס הקנייה על סיגריות וטבק כמו גם על הכוונה לבטל את הפטור הקיים ממס קנייה על הכנסת מוצרי עישון לישראל על ידי ישראלים במעברי הגבול השונים.

נגע העישון גובה מחיר כבד בריאותי, כלכלי וחברתי ואחראי לכמעט חמישית ממקרי התמותה בישראל כל שנה . חשוב לפעול בדחיפות כדי להגן על דור ההווה ודור העתיד מפני ההשלכות ההרסניות של העישון והחשיפה לעישון כפוי".

כך כתבו רופאי איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית וכן מומחי האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, יו"ר המועצה הלאומית לקידום בריאות, החוג לקידום בריאות בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת, המועצה הישראלית למניעת עישון והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות.

ועדה בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

עוד הדגישו הכותבים כי: "אמנת המסגרת הבין-לאומית לפיקוח על הטבק עליה חתומות 182 מדינות ובכללן ישראל ואף נזכרת בפסיקת בתי המשפט בארץ כסימוכין משפטיים, עוסקת במגוון האסטרטגיות המוכחות למאבק בעישון, באמצעות כינון מסגרת ליישום האמצעים לפיקוח בתחום הטבק והעישון, בין השאר מדיניות מיסוי.

מיסוי מוצרי עישון נחקר רבות והוכח כצעד האפקטיבי ביותר לצמצום שיעורי העישון, כולל מניעת התחלות עישון בקרב בני נוער וילדים, העלאת שיעור הגמילה מעישון והורדת הביקוש למוצרי עישון. סעיף 6 באמנה קובע כי על המדינות השותפות ליישם איסור או הגבלה של מכירה ו/או ייבוא של מוצרי טבק פטורים ממס וממכס על ידי נוסעים ממדינה למדינה.

הפטור ממס הניתן למכירת מוצרי עישון בנמלי התעופה פוגע משמעותית במטרות הלאומיות של בריאות הציבור, מנרמל את תופעת העישון ובמאמצים להפחתת שיעורי העישון בישראל, ולמעשה מעניק סבסוד גדול לצריכה של מוצר שידוע כמזיק לצרכנים.

אנו מחויבים לשאול מדוע המדינה מאשרת הנחה על מחיר מוצרי עישון? הפטור ממס על מוצרי עישון בחנויות הדיוטי-פרי דומה לכל מבצע הנחה שמתקיים בכל רשת ובכל חנות. כיוון שידועה היטב ההשפעה של שימוש במוצרי עישון על תחלואה ותמותה, מן הראוי שמדינת ישראל לא תעודד קנייה ומכירה של מוצרים אלו".

עוד כתבו ראשי הארגונים: "חשוב לנו להדגיש כי הלחצים הגדולים המופעלים על ידי נציגי חברות הטבק לאי ביטול הטבת המס נובעים מהאינטרסים הכלכליים הצרים של תעשייה זו, תעשייה בעלת היסטוריה ארוכה ועשירה של פעילות שמטרתה בסופו של דבר לפגוע בבריאות הציבור.

ארגון הבריאות העולמי וכן העצרת הכללית של האו"ם הכריזו על ניגוד עניינים מובנה ומוחלט בין בריאות הציבור ובין תעשיית הטבק והעישון, אשר בפועל אחראית לתמותה של 8 מיליון איש בשנה בעולם כולו, ולתמותה של כ- 8,000 איש ואישה מדי שנה בישראל ".

לסיכום כתבו ארגוני המאבק בעישון כי: "אסור להיכנע ללחצים המסחריים של חברות מוצרי הטבק והעישון שכל מטרתן היא רווח אישי על חשבון בריאות הציבור, תוך גרימת מוות ונזקים של מיליארדים רבים של שקלים למערכת הבריאות שכל כך זקוקה לכסף.

אין מדובר בתעשייה לגיטימית, כאשר מוצריה הורגים 1 מכל 2 משתמשים שעושים זאת בדיוק כפי שהיצרן רצה והתכוון. במיוחד בימים אלו של מלחמה ארוכה, עלינו להעריך דרכים יעילות להצלת חיים. מיסוי מציל חיים. אנו פונים אליך, לקראת הדיון ומבקשים, עמוד מאחורי האמצעי המוכח ביותר להפחתת מוות ותחלואה מעישון, למען בריאות דור העתיד."

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן