איך נגייס עוד אנשי מקצוע למערכת הבריאות?

כוח אדם במקצועות הבריאות: עלייה במרבית המקצועות, אך עדיין קיימים אתגרים

משרד הבריאות פרסם את דוח "כוח אדם במקצועות הבריאות" לשנת 2022, המציג תמונה מעורבת לגבי מצב כוח האדם בתחום. הדוח מצביע על מגמת עלייה במרבית מקצועות הבריאות בעשור האחרון, אך גם מדגיש אתגרים רבים, ביניהם מחסור ברופאים וצורך בהגדלת כוח האדם במערכת הבריאות הציבורית.

עלייה במרבית מקצועות הבריאות:

הדוח מראה כי בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית בשיעור בעלי ההכשרה במקצועות הבריאות המוסדרים בישראל. בין היתר, נרשם גידול במספר הרופאים והרופאות, המתמחים, אחים ואחיות, רופאי שיניים, פסיכולוגים, רוקחים, דיאטנים, קלינאי תקשורת, מרפאים ומרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות ועוד.

אתגרים ודרכי התמודדות:

נתוני שנת 2023 מעידים על עליה בכוח האדם במקצועות הבריאות השונים. כך למשל, בשנת 2022 נרשמה ירידה קלה במספר הרישיונות החדשים ברפואה, אך עם זאת, נתוני 2023 חלה מגמת עליה, עם 2,486 רישיונות חדשים. נתונים אלו אינם מופיעים בדוח מאחר והדוח מסכם נתונים עד סוף 2022.

במטרה לתת פתרון לטווח הארוך למחסור ברופאים ולהגדיל את מספר הרופאים בישראל, הקים שר הבריאות וועדה לטיפול במחסור בכוח אדם רפואי, בראשה עומד מנכ"ל משרד הבריאות, בין היתר, גוף תכנון לאומי של כוח אדם רפואי שיקבע את מספר המומחים הנדרש בכל תחום ועל פעולות להשגת יעדים אלו.

התייחסות שר הבריאות:

אוריאל בוסו: "מאז מתקפת הטרור של השבעה באוקטובר ועד לימים אלו מערכת הבריאות הציבורית מוכיחה את יכולותיה הגבוהות ואת המקצועיות של הצוותים הרפואיים המצוינים שפועלים בה מסביב לשעון. כמות הנפגעים החריגה והצורך ההולך וגובר למענה רפואי בשלל תחומים, מעצימים את האתגר שלנו בהגדלת כוח האדם במקצועות הרפואה.

"במסגרת התוכנית האסטרטגית לעשור הקרוב, אנו פועלים במאמץ רב להביא להעלאת מספר האנשים האיכותיים שעובדים במערכת הבריאות. לנגד עינינו עומדת משימה לאומית לענות על צרכי המערכת ולספק היצע ראוי של רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי מקצועות רפואה נוספים.

"לשם כך הגדלנו את כמות הסטודנטים לרפואה ואנו עתידים להרחיב את מספרם של השדות הקליניים – שהם משאב אקוטי ללומדים את המקצוע ואנו פועלים במישורים נוספים. במערך בריאות הנפש, פרסמנו תוכנית מענקים לפסיכולוגים במגזר הציבורי ואנחנו עמלים על הסכמי שכר בפסיכיאטריה ובתחומים נוספים. נכונו לנו עוד אתגרים רבים ואנו מחויבים להתמודד ולמצוא פתרונות בנושא כוח האדם ולהבטחת בריאות הציבור בטווח המיידי ובמבט צופה פני עתיד".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. הסיבה העיקרית לכך היא כוח אדם מצוין ואיכותי. מתחילת המלחמה, מוכיחה מערכת הבריאות כי היא העורף הלאומי של מדינת ישראל. המערכת טיפלה באלפי פצועים בגוף ובנפש וממשיכה לעשות כן כל הזמן. אנו מבינים כי על מנת לתת מענה לאתגרים העתידיים יש להוסיף ולהרחיב את מספר העוסקים במערכת הבריאות הציבורית.
אחד האתגרים שעימם תתמודד בשנים הקרובות מערכת הבריאות נובע מיישום הרפורמה בכוח אדם רפואי שמטרתה הבטחת איכות ההכשרה של סטודנטים שלומדים בחו"ל. בשנת 2019 יצאה לפועל "רפורמת יציב" שפסלה בתי ספר לרפואה בחו"ל שלא מלמדים ברמה טובה ומספקת, כך שמשנה הבא סטודנטים שלומדים בבתי ספר אלה לא יוכלו לקבל רישיון לעסוק ברפואה במדינת ישראל.

כך, ועל מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שעימם מתמודדת המערכת, עוד טרם המלחמה, פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפים, באמצעות מימון מתמחים בקהילה בקופות החולים.

תכנון מקצועות הרפואה עומד בליבת העשייה של משרד הבריאות בשנים האחרונות, ונועד להבטיח מספר מומחים מספק בכל מקצוע וכן, להמשיך ולספק שירות רפואי איכותי וזמין."

אילוסטרציה, רופאים בניתוח. צילום: המרכז הרפואי לגליל

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן