הזדקנות בכבוד: טיפים לבחירת מסגרת סיעודית שתעניק לכם שקט נפשי

ד"ר סאמר - יחצ

אל תשליכני: טיפים לבחירת מחלקה סיעודית מתאימה

25% מהקשישים בישראל (בני 65 ומעלה) מוכרים כחולים סיעודיים. נתון זה מציב את ישראל במקום השני מבין המדינות המפותחות בשיעור הקשישים הסיעודיים.

בחמש השנים האחרונות חלה עלייה של 55% בכמות מקבלי קצבאות הסיעוד, ומספר תביעות הסיעוד שמוגשות לביטוח הסיעודי של קופות החולים כמעט הוכפל.
ההחלטה להעביר אדם למוסד סיעודי היא לא פשוטה. היא כרוכה בהתמודדות רגשית משמעותית ולצדה הרבה פעמים גם עולה הצורך ללמוד נושא חדש לחלוטין כדי למצוא את המקום המתאים ביותר והטוב ביותר עבור בן או בת המשפחה.
איך בוחרים מוסד אשפוז סיעודי מתאים
ההתאמה לסוג מוסד לאשפוז ממושך נקבעת לפי מצבו הרפואי והתפקודי של האדם או האישה (סטטוס) והצרכים הטיפוליים.
מי שגופו נחלש עד כדי שהוא מגיע למצב בו מתקשה לבצע פעולות יום יומיות שגרתיות כמו הליכה, מעבר מישיבה לעמידה, שתייה ואכילה, שליטה על הסוגרים, רחצה והלבשה, נדרש להשגחה מתמדת. ההבנה כי יש צורך לגייס עזרה חיצונית אינו קל ודורש הכרה כואבת בירידה בתפקוד של אדם יקר, המצריכה עזרה תמידית מעתה והלאה.
מחלקה סיעודית מספקת טיפול מלא במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. במחלקה הסיעודית ניתנת עזרה בביצוע כל פעולות היומיום להן הם זקוקים: טיפולים רפואיים, מעקב ומתן תרופות מותאמות, תזונה פרטנית, פיזיותרפיה, קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, שירות סוציאלי, פינוי לטיפול נמרץ במקרים בהם יש צורך בכך, וסיוע בתחומים נוספים. טיפול סיעודי כרוך בשיפור התחושה הנפשית של המאושפזים, חיזוק תחושת השייכות, הסיפוק וההנאה
איך בוחרים מחלקה לאשפוז סיעודי?

 צוות רב מקצועי הכולל: רופא הבית, רופא פסיכוגריאטר, אחים ואחיות, צוות סיעודי, עובדת סוציאלית, מרפאה בעיסוק, תזונאית, קלינאית תקשורת ושירותי פיזיותרפיה. זאת לצד מגוון מטפלים לשיפור איכות החיים הנפשית של המטופל, המפעילים סדרת טיפולים פרא רפואיים. הפעלות אלה צריכות להיות מגוונות: הפעלות טיפוליות.הפעלה גופנית, הפעלה קוגניטיבית, תעסוקה, מתן גירויים בהפעלה על ידי מוסיקה וליטוף חיות.כמו יש לוודא שהם מומחים בטיפול סיעודי ועברו הסמכה מקצועית מטעם משרד הבריאות. כדאי לבדוק כמה מטפלים יש בכל משמרת ומה רמת היחס האישי שכל חולה מטפל. מה הזמינות של הרופא במחלקה.

. ליווי סוציאלי: נושא חשוב במחלקות סיעודיות, יש לבדוק שהעובדת הסוציאלית קשובה ,סבלנית וזמינה לקשישים ולבני משפחותיהם. כדאי לבדוק מהו הליווי הרגשי שהמטופל והמשפחה מקבלים.

תעסוקה: מה סדר היום במחלקה הסיעודית, חשוב מאוד לוודא שהפעילויות היא גם מוטורית ככל שניתן4. מיקום – חשוב לבחור במיקום שיהיה נח גם לבני המשפחה על מנת לשמור על קשר קבוע ורציף המסייע לבריאותו הנפשית של המטופל.
חדרים, פרטיות והיגיינה: חשוב לוודא שהמקום נקי ומתוחזק ומשרה אוירה נעימה, האם יש פינות ישיבה שניתן לשבת בהם עם הקשיש בעת ביקור המשפחה.
מומלץ לדבר עם משפחות של מטופלים אחרים ולהתרשם מהחוויה שלהם מהמקום.
פרטיות: על פי תקנות משרד הבריאות מותר לשכן במחלקה סיעודית שני אנשים בחדר. במקרה כזה, כדאי לוודא שיש הפרדה המאפשרת שמירת פרטיות בין הדיירים.

כמות מיטות מרבית במחלקה: חשוב לבדוק כי המחלקה עומדת בתקן משרד הבריאות, המאפשר מקסימום של 36 מיטות סיעודיות ו-30 מיטות לתשושי נפש. עדיף כמובן למצוא מחלקה שבה יש פחות מיטות ממספר זה.

מקלחות: מומלץ לבדוק כי קיימים מקלחות ושירותים צמודים לחדרים וכי הם מרווחים במידה מספקת. חשוב לוודא שהמקלחות והשירותים מתאימים למעבר כיסא גלגלים וכוללים מאחזים.
אינטואיציה ה"בטן" הרבה פעמים לא משקרת. כדאי לבדוק אם מרגישים שהמקום מתאים, נוח ומספק מענה מלא עבור הצרכים האישיים. ולבחון האם הצוות קשוב למטופל ולמשפחה.

ד"ר סאמר מוחתסב, גריאטר מומחה מנהל מחלקה סיעודית וסגן מנהל בית החולים השיקומי מדיקל קר

ד"ר סאמר - יחצ
ד"ר סאמר קרדיט: יחצ

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן