הדיון הסוער בוועדה לקידום מעמד האישה: האם נשים הן נטל על שוק העבודה?

הדיון חשף תמונה עגומה: 75% מהבקשות לפיטורי עובדות בהריון או בטיפולי פוריות אושרו

בדיווח משרד העבודה לוועדה לקידום מעמד האישה על פיטורי עובדות בהריון ובטיפולי פוריות התברר כי הוטלו עיצומים כספיים על 4 מעסיקים בלבד. יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה: אמרה כי מצבי קיצון לא אמורים להוות "מטרייה לפיטורים".

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום – ב', דיון מיוחד ובו הוצג דיווח משרד העבודה על פיטורי עובדות בהריון ובטיפולי פוריות לשנים 2022-2023. בפתח הדיון עו"ד ענת מימון היועצת המשפטית לוועדה הציגה את ההגנות החוקיות לנשים מפני פיטורים. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה ששמעה על היקפי האישורים לפיטורי עובדות שעמדו על 75% אחוזים אמרה כי מצבי קיצון לא אמורים להוות "מטרייה לפיטורים".

מאיר דוד ראש מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה אמר כי שנת 2023 הושפעה מהמלחמה. "עוד לא הספקנו להתאושש מהקורונה עם פיקים של חל"תים וגם אנחנו הושפענו מהמצב עם עובד שנמצא חצי שנה ברצף במילואים. חשוב להבין כי יש לנו שלבים מקדימים לאכיפה ואנו פועלים לעצור פיטורים ולהשיב עובדת לעבודתה".

שרית יהודאי מנהלת תחום חוק עבודת נשים: "הרבעון האחרון של השנה הקודמת היה מצב קיצון. בשנת 2023 היו 3200 בקשות, בשנת 2022 היו 1700 בקשות ב-2019 היו 1500 בקשות תראו את העלייה. מתוך כלל ההחלטות ל-75% ניתנו היתרים וכל היתר סירובים, סגירת תיקים או היתר לבקשת העובדת לצמצום שעות עבודה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אם אתם אומרים שהעלייה הדרסטית היא בגלל מצב המלחמה אז כדאי שיהיה פילוח חודשי כדי שנראה את השינוי לאורך תקופה. אני גם מציעה מנגנון שבו המעסיק יהיה מחויב לדווח על מימוש ההחלטה שלכם או סירוב". צוות משרד העבודה הסבירו כי התקבלו 1,580 החלטות – 156סירובים, 1264 היתרים ו-160 תיקים שנסגרו. "מתוך הבקשות בהן ניתן היתר לפיטורים, 74 בקשות הן לצורך המשך העסק. לאור האמור ניתן לראות כי מתוך 1580 בקשות לקבלת היתר פיטורים למעשה לא ניתן 'היתר' ב-390 מן הבקשות".

ח"כ קטי שטרית: יש לכם פה עניין של שליחות ואסור שתהיה יד קלה על ההדק. ברגע שאתם באכיפה שלכם מטפלים בצורה יסודית ומקצועית אתם מאפשרים פרנסה. אתם צריכים להסתכל על הנפש של אותה עובדת ואז המספר יהיה יותר קטן". יהודאי: "ניתנו 4 עיצומים כספיים במקרים שהמעסיק סירב להחזיר עובדת לעבודה למרות ההחלטה שלנו". ח"כ שטרית: "יכול להיות שיש בורות של מעסיקים לגבי החוק?" דוד: "אני חושב שיש מעסיקים שפועלים בשיטת מצליח. הפרסומים נמצאים בכל מקום".

עו"ד פנטה גורן מנהלת הקו הפתוח בשדולת הנשים: "קשה לראות ש-75% מהמקרים מאושרים. נשים אומרות לנו בכאב שיהיה קשה לקבל אותן לתפקיד אחר כשהן בהריון ונוצרת פגיעה קשה. משרד העבודה צריך להתייחס לאוכלוסייה הזאת בהרבה יותר רגישות כי יש השלכות קשות לאותה עובדת". עו"ד רעות פוקר מנעמ"ת: אתם יודעים מה קורה לעובדת כשהמעסיק אומר שהוא רוצה לפטר אותה? מדובר בחרדה קיומית אמתית. טיפולי פוריות זה הון תועפות ויש מצבי קיצון שהיו מקרי הפלה אולי בשל לחץ. המטרה של העובדת להישאר בעבודה והיא צריכה להגיד דברים קשים על המעסיק ויש דילמה, יש חשש להציג מסמכים והקלטות מפחד של מה יגידו? אותן נשים צריכות אחרי ההליך לעבוד שם".

היועצת המשפטית לוועדה שאלה את נציגי המשרד האם הם לא מפרשים באופן רחב מדי את העילה הכלכלית? "בחוק דיברו על סגירת עסק או פשיטת רגל. למה זה נהיה רחב כל כך?". יהודאי: "אנחנו שומעים את הצדדים ומקבלים החלטות אחרי חשיבה ארוכה ומעמיקה". יאן לה גנק מנהל אגף הסדרה: "התמונה שמצטיירת היא עגומה. בכל מפגש עם הארגונים אנו מפצירים בהם לפנות אלינו לניידים האישיים. בכל תיק שאנחנו מטפלים פה אנו מיידעים את הנשים על האפשרות לייצוג ולא אמרו לנו שיש אפילו מקרה אחד של אי צדק משווע". היו"ר בדיון ח"כ שטרית: "לדעתי חסרה הסברה לכך שאנשים לא יודעים מה הזכויות שלהם. נכון שיש ארגונים ואומרים שהמגזר השלישי יטפל אבל צריך שמשרדי הממשלה יטפלו. תחשבו איך להגיע לנשים שזאת הזכות הבסיסית שלהן, תחשבו מה עובר עליהן".

לסיכום

הדיון הסתיים בקריאה לממשלה להציג תוכנית לאומית לקידום מעמד האישה בשוק העבודה. תוכנית זו צריכה לכלול, בין היתר, חקיקה שתגן על נשים מפני פיטורים על רקע הריון או טיפולי פוריות, וכן תוכניות הכשרה והשמה ייעודיות לנשים.

עתידן של נשים עובדות בישראל תלוי בהתגייסות של כולנו. עלינו להמשיך ולפעול יחד למען שוויון מגדרי אמיתי בשוק העבודה.

צילום: PIXABAY

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן