חיי אדם בסיכון, זיהומים בבתי הרפואה – מחיר הפקרות מערכת הבריאות

זיהומים בבתי הרפואה: קשר ישיר למחסור במיטות אשפוז

דו"ח משרד הבריאות שפורסם היום חושף תמונה מדאיגה: כמות גבוהה של זיהומים נרכשים בבתי הרפואה בישראל. פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, מצביע על קשר ישיר בין תופעה זו לבין המספר הנמוך של מיטות אשפוז, כפי שנחשף בדו"ח נוסף שפורסם אתמול.

לדבריו: "אנחנו לא זקוקים לדו"חות רשמיים, כדי להרגיש במחלקות את התגברות העומסים, את הצפיפות, ואת הקושי היומיומי במצב הקיים, לספק במחלקות הפנימיות רפואה ציבורית איכותית, וגם להצליח אבסולוטית להקפיד באופן קפדני וחמור על סטריליות".

"דו"ח המיטות מלמד על כך שבמקום שיתווספו בעשור האחרון בבתיה"ח למעלה מ- 1,000 מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות, מספרן ירד (ירדנו ב- 5 מיטות אשפוז, ואנו כיום עם 3,814 מיטות בלבד)".

"אז מצד אחד, יש לברך על כך שהמשרד מתכנן בשנים הקרובות לבלום את הירידה במספר מיטות האשפוז, אבל מצד שני, התכנית ל- 4 השנים הבאות צנועה מידי. אנחנו מצויים בפיגור קטסטרופלי אחרי מדינות המערב המאוגדות ב- OECD. איך אפשר לשמור בפרוזדורים בקפדנות על סטריליות? איך אפשר לצפות מצוותים רפואיים, בעומסים אדירים, להצליח לשמור ב- 100% על כללי הגיינה, כשרצים ממיטת מטופל אחד לאחר, תחת לחץ, ויודעים שבמיון יש מטופלים שממתינים שעות להעלות למחלקות? איך אפשר למנוע הידבקות בחיידקים זיהומיים בקרב מטופלים שמעוכבים אצלנו במחלקות ימים ושבועות, כי אין אפשרות לשחררם כנדרש מהמחלקות, מפאת מחסור במיטות אשפוז המשכי"?!

"שני הדו"חות (זיהומים נרכשים, ומספר מיטות אשפוז) כרוכים זה בזה".

"ביום בו הנהלות בתיה"ח תסרבנה לאשפז עודף מטופלים בפרוזדורים, או לצופפם בחדרי אשפוז, בדיוק כפי שקברניטי מטוסים, לא מעלים נוסעים מעבר לכמות המושבים, נראה שיפור במדדים רבים, לרבות בתחום הזיהומים".

פרופ' אליס קורא למשרדי האוצר והבריאות להשקיע משאבים נוספים במערכת הבריאות הציבורית:

"אני קורא למשרדי האוצר והבריאות לשנס מותניים, ולהביא עוד תקציבים למערכת רפואה ציבורית שהיא מורעבת כיום. התכנית לתוספת 1,790 מיטות בלבד בכלל בתיה"ח לכל המדינה בארבע השנים הקרובות היא טיפה בים, ומבטיחה, בין היתר, המשך גידול בהיקף הזיהומים הנרכשים בשנים הבאות".

תמונת פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. צלם: שמוליק שליש photome

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן