מלחמה פנימית: הצורך בטיפול נפשי בעקבות אירועי 7 באוקטובר

טראומה

ילדים רבים סובלים מפחדים וחרדות מאז אירועי 7 באוקטובר, מחקר חדש חושף

60% מהילדים מדווחים על חרדות ופחדים מאז אירועי 7 באוקטובר

כשלושה חודשים מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" כ-70% מהאזרחים מדווחים על מצב רוח ירוד, פחדים וחרדות, כשליש מההורים מדווחים על קשיים של ילדיהם בלימודים, על התקפי זעם ועל קשיים בקשב וריכוז – כך עולה ממחקר חדש, שנערך ברשות המחקר במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט. המחקר נערך בקרב מדגם מייצג בקרב 502 משיבים. את המחקר ערכו במשותף בסוף חודש דצמבר 2023 ד"ר רחל שגיא, חוקרת בכירה ברשות המחקר, ופרופ' איציק גילת, ראש רשות המחקר.

המחקר בחן את השפעת המלחמה על המצב הנפשי, שבא לידי ביטוי, בין השאר, בפחדים, במצב רוח ירוד, בתחושת בדידות ואת דרכי התמודדות כגון עיסוק בתחביבים, שיתוף אחרים ופעילות גופנית. נוסף על כך, ההורים התבקשו לדווח לגבי ילד אחד ולהעריך את השפעתה של המלחמה עליו בכמה פרמטרים: סירוב ללכת לבית ספר, קשיים בלימודים, קשיים בשינה ועוד.

ממצאי המחקר בקרב מבוגרים

72% מהבוגרים דיווחו על מצב רוח ירוד

67% דיווחו על פחדים וחרדות

54% דיווחו על הימנעות מיציאה מהבית

50% דיווחו על קשיים בשינה

40% דיווחו על קשיים בקשב וריכוז

37% דיווחו על תחושת בדידות

33% דיווח על קשיים בעבודה

28% דיווחו על הימנעות מקשרים חברתיים

27% דיווחו על התקפי זעם

התמודדות עם המצב: 61% מדווחים כי הדרך המועדפת עליהם להתמודד עם המצב היא באמצעות צפייה בטלוויזיה, 52% מדווחים על גלישה ברשתות החברתיות, 32% משתפים את החברים שלהם ברגשות ובמחשבות.

ממצאי המחקר בקרב ילדים  (על סמך דיווחי הורים)

61% דיווחו על פחדים וחרדות

38% דיווחו על הימנעות מיציאה מהבית

32% דיווחו על קשיים בקשב וריכוז, קשיים בשינה וקשיים בלימודים

28% דיווחו על מצב רוח ירוד

25% סירבו ללכת לבית ספר

20% מרבים לריב עם אחיהם

18% דיווחו על תחושת בדידות

התמודדות עם המצב: כ-25% מהילדים מדווחים כי הם מתמודדים עם המצב באמצעות צפייה בטלוויזיה והתנדבות, רק כ-20% מהילדים מדווחים שהם משתפים את המורים או את החברים.

פרופ' איציק גילת וד"ר רחל שגיא, עורכי המחקר:

"מהמחקר עולה כי בקרב המבוגרים חלה עלייה גדולה יותר בסימפטומים של מצב רוח ירוד וחרדה מאשר בקרב הילדים. ניתוח הממצאים הדמוגרפיים מראה כי המאורעות השפיעו יותר על נשים מאשר על גברים ועל אנשי חינוך יותר מאשר על מקצועות אחרים. בנושא החוסן האישי נמצא כי בקרב מבוגרים דתיים רמת החוסן הייתה הגבוהה ביותר ואצל גברים רמת החוסן נמצאה גבוהה יותר מאשר אצל נשים."

המחקר מדגיש את הצורך במתן סיוע נפשי הן למבוגרים והן לילדים שנפגעו כתוצאה מהמלחמה. יש להנגיש טיפולים פסיכולוגיים ותמיכה רגשית לכלל האוכלוסייה, תוך התמקדות בקבוצות הפגיעות ביותר.

השלכות המחקר הן רבות ומחייבות התייחסות מיידית. על הממשלה, ארגונים חברתיים וגורמים נוספים לפעול יחד על מנת לסייע לאזרחים להתמודד עם ההשפעות הנפשיות של המלחמה ולחזק את חוסנם הנפשי.

טראומה
נערך בBing

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן