פריצת דרך ישראלית: מנגנון חדש להתאמת טיפולי סרטן מדויקים יותר

בשורה משמחת לחולי סרטן: מנגנון חדשני ישראלי יאפשר טיפול מותאם אישית

מחקר ישראלי חדש שבוצע על רקמה אנושית של תאי סרטן שד תרם לפיתוח מנגנון שיסייע בהתאמת טיפול ביולוגי מדויק

חוקרות וחוקרים מאוניברסיטת בר-אילן פיתחו מנגנון חדש שיאפשר קבלת החלטות טיפוליות עבור חולות וחולי סרטן שנלקחה מהם ביופסיה. המחקר והפיתוח הביולוגי נעשו במימון האגודה למלחמה בסרטן באמצעות מדידת השינויים שמתחוללים בתאי מערכת החיסון שנמצאים בקרבת תאי סרטן, מלמדת על תגובת המערכת החיסונית של החולה ויכולה לעזור בהתאמת דור חדש של אימונותרפיה, שהיא שיטת טיפול ביולוגית נגד מחלת הסרטן.

מחקר ישראלי חדש שבוצע על רקמה אנושית של תאי סרטן השד, בקבוצת המחקר של ד"ר שחר אלון מהפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר-אילן, מראה לראשונה שאפשר למדוד תגובה בין תאי חיסון ובין תאי סרטן מביופסיה של חולה. את מדידת השינויים בתאים החיסוניים ניתן לבצע על ביופסיה אחת בודדת לפני טיפול ואחריו באמצעות שיטת סריקה שפותחה על ידי קבוצת המחקר של ד"ר שחר אלון מבר אילן במימון האגודה למלחמה בסרטן. המחקר שפורסם השבוע בכתב העת המדעי הבינלאומי RNA הובל על ידי מיכל דנינו, עם סיוע משמעותי מטל גולדברג, ובהדרכת ד״ר שחר אלון ופרופ׳ גונן זינגר, מהפקולטה להנדסה. מחקר זה מומן בסיוע האגודה למלחמה בסרטן, הקרן הלאומית למדע, ומענק שיבא-בר אילן. יודגש כי החידוש במחקר הישראלי, הוא פיתוח המנגנון, אשר יאפשר טיפול מדויק ופרסונלי יותר מהקיים היום.

יצוין כי סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מאובחנות בישראל כ-5,500 נשים עם סרטן השד וכ-1,100 נפטרות כתוצאה מסרטן חודרני של השד. המחקר בוצע על רקמה אנושית של תאי סרטן השד אך המנגנון שהתגלה יוכל לשמש בהתאמת טיפול ביולוגי בסוגי סרטן נוספים.

תאים סרטניים יכולים להפעיל מניפולציות על תאים חיסוניים כשהם חומקים מתגובת מערכת החיסון. כימות השינויים המולקולריים שמתחוללים כאשר תא חיסוני נוגע בתא סרטני יכול להרחיב את הבנת המנגנונים שבבסיס התופעה. לא מכבר התאפשר ביצוע מדידות כאלה על הרקמה עצמה, למשל באמצעות טכנולוגיית "ריצוף הרחבה", שמרחיבה פיזית דגימות ביולוגיות ומאפשרת הפעלת בדיקות ברזולוציה גבוהה ללא הרס הרקמה. קבוצת מחקר מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן בחנה באופן שיטתי האם תאים חיסוניים מסוגים ספציפיים מבטאים גנים בצורה שונה כאשר הם מצויים בקרבת תאים סרטניים.

ראשית החוקרות והחוקרים הדגימו שמיפוי צפוף של גנים בתוך הרקמה יכול לשמש לאיתור הגבולות של התאים בתלת-ממד, מה שמשפר את היכולת לאתר תאים שקיימת סבירות גבוהה לכך שהם נוגעים זה בזה. בהמשך החוקרים השתמשו במספר גישות חישוביות כדי לאתר את השינויים המולקולריים בתאים החיסוניים שמגורים על ידי קרבה לתא הסרטני.

ד"ר שחר אלון חוקר בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מסביר כי:

"ניתוח התוצאות חשף שיש עשרות גנים, בסוגים ספציפיים של תאים, שמופיעים ביתר רק בתאים חיסוניים שקרובים עד כדי מרחק נגיעה לתאי הסרטן. התוצאות הציגו חפיפה מובהקת בין השיטות החישוביות השונות, מה שמעיד על חוזקתן. באופן בולט, יותר גנים מגורים על ידי קרבה לתאים סרטניים בתאים חיסוניים מסוג CD8 T בהשוואה לתאים חיסוניים מסוג CD4 T, מה שעולה בקנה אחד עם יכולתם של תאי CD8 T לקשור ישירות תאי סרטן כדי להגן על הגוף מפניהם."

נראה אם כן, שריצוף גנטי של ביופסיה בשיטה החדשה יכול לשמש לאיתור גנים שעשויים להיות מעורבים באינטראקציה בין תאי חיסון ובין תאי סרטן. לכך יש חשיבות בהערכה של מידת ההפעלה של מערכת החיסון בחולה מסוים. הערכה זו יכולה לעזור בקבלת החלטות לגבי טיפול אימונותרפי, כלומר טיפול שמעודד את מערכת החיסון לתקוף את התאים הסרטניים. בעתיד זיהוי הגנים בשיטה הזו יכול לאפשר מציאת מטרות חדשות לדור הבא של טיפולים אימונותרפיים.

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הוסיף כי:

"הודות לתרומות הציבור ולקרנות המיועדות, ועדת המחקר של האגודה למלחמה בסרטן בוחנת ובוחרת עשרות מחקרים ישראלים מדי שנה, ומעניקה מימון לחוקרים ורופאים ממוסדות המחקר והטיפול ברחבי הארץ. למחקר אין גבולות טריטוריאליים, כך שכל הישג במחקר כאן בישראל, הוא הישג של העולם כולו. מתוך מחקרים אלו פותחו שיטות חדשות לאבחון, לטיפול ולשיקום של חולי סרטן. אנו מקווים כי המחקר הביולוגי החדש על תגובת המערכת החיסונית לתאי הסרטן, אשר בוצע על רקמה אנושית של תאי סרטן השד יאפשר יישום מידי בארץ ובעולם לטובת טיפול מדויק יותר ושיעורי החלמה גבוהים יותר."

הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מכשירה מהנדסים ומדענים בעלי ידע רחב ועדכני, בתחומי האלגוריתמיקה ובעיבוד אות ובחומרה, בתקשורת בין מחשבים, במערכות שתלויות באלפי יחידות חישוב. מקנה ראייה מערכתית רחבה ומאפשרת לבוגריה יכולת להתמודד עם האתגרים המשותפים העומדים בפני האנושות. בוגרי הפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר אילן משתלבים בהצלחה בתעשיות הטכנולוגיות המתקדמות בתחומים מגוונים ובאקדמיה.

המחקר הישראלי החדש מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום טיפולי הסרטן. פיתוח המנגנון החדש יאפשר התאמה אישית של טיפולים, פיתוח טיפולים חדשים ושיפור משמעותי בסיכויי ההחלמה של חולי סרטן

האגודה למלחמה בסרטן

ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום, הודות לתרומות הציבור בלבד. האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, האיבחון המוקדם וכן שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. באגודה פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם.

תמונה ממהלך המחקר: צילום: אוניברסיטת בר אילן

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן