מאבק על הריבונות: ועדת החוקה תעצור את תקנות ארגון הבריאות העולמי

הישג מרשים להגנה על האינטרסים של מדינת ישראל: ועדת החוקה תבחן את תקנות ארגון הבריאות העולמי

בעקבות מאבק עיקש של קבוצת אזרחים, בהובלת הלוביסטית היידי מוזס, הוחלט ברגע האחרון על ידי ועדת החוקה של הכנסת לבחון לעומק את התקנות החדשות של ארגון הבריאות העולמי ולהגיש הסתייגויות. חשש עולה כי התקנות יעניקו לארגון הבריאות העולמי סמכויות נרחבות להכריז על אירועי חירום בריאותיים עולמיים, מה שעלול לגרום לאיבוד ריבונותה של ישראל בנקיטת צעדי חירום במקרה של איומי בריאות גלובליים.

מאבק אזרחי נושא פרי

מוזס הצליחה לשכנע חברי כנסת על הסכנות שבאישור התקנות החדשות, ובעקבות דרישתה התכנסה כאמור בחמישי ועדת החוקה בהובלה ח"כ שמחה רוטמן לדיון איכותי על התקנות החדשות שמבקש לאשר ארגון הבריאות העולמי ההשלכות על המדינה. בדיון השתתפו ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי (ליכוד), טלי גוטליב (ליכוד), לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), אברהם בצלאל (ש"ס)

אחראית לבריאות הציבור – ד"ר שרון פרייס, מנהל אגף יחסים בינ"ל במשרד הבריאות ונציג ישראל המועמד לתפקיד בוועד המנהל של הארגון ד"ר אשר שלמון ונציגים נוספים ממשרדי הבריאות ומשרד החוץ בנוסף נכחו בוועדה עו"ד אלפרד שוורץ, עו"ד אירית ינקוביץ, ד"ר סורין שפירא, רועי הרשברג, המנכ"ל שמואל שעיה ונוספים, בין האורחים הבינ"ל – הסנאטור האמריקאי רון ג'ונסון המייצג 49 סנאטורים בבית הנבחרים העליון אשר מתנגדים לשינויים הללו, נציג ארגון הבריאות מישל טיירן,

עו"ד המומחה לנושאי WHO פיליפ קרוזה (שוויץ), דר' הלן לאנסן (אסטוניה) והפובליציסט פרנק גפני אשר קיים את האירוע המכונן "the sovereignty summits" (פסגת הריבונות) בה נאמו נציגי פרלמנט יותר מ-40 מדינות אשר קראו לשיתוף פעולה בינ"ל כדי להגן על האינטרסים של המדינות והאזרחים מפני השינויים בארגון הבריאות העולמי – ח"כ אריאל קלנר נאם נאום מרגש וזכה למציאות כפיים בפסגה בארה"ב

חשש לאיבוד ריבונות בריאותית

מהתקנות החדשות עולה חשש לכפיית טיפולים רפואיים, חיובים כלכליים לא ברורים, הקצאות, הקמת רשות של הארגון, הכפפה של תקנות הארגון על המדינות החברות, קידום חקיקה ורגולציות של הארגון במדינות החברות, התקנות הללו יעניקו לארגון הבריאות העולמי סמכויות נרחבות להכריז על אירועי חירום בריאותיים עולמיים ולחייב מדינות שאשררו את האמנות לבצע צעדי חירום עליהם יחליט הארגון.

כך למעשה ישראל תאבד את ריבונותה לנקוט בצעדי חירום במקרה איומי בריאות עולמיים. במקרה כזה יוכל הארגון גם להכריז לדוגמא על חשש ממגיפה ברצועת עזה להורות על הפסקת אש.

נציגי המתנגדים התייחסו בדיון גם לכך שארגון הבריאות העולמי נשלט על ידי רוב מדינות העולם ובהן עשרות מדינות עויינות לישראל או לכל הפחות לא רוצות בטובתה. נגד ישראל עומדות יותר החלטות בין לאומיות המבקרות את מעשינו מאשר נגד כל יתר מדינות העולם גם יחד ולכן קיים חשש לאכיפה בין לאומית סלקטיבית נגד ישראל.

כאמור, היום יוצג בג'נבה הנוסח האחרון של ההתקנות ועליו יבקשו לקבל את הסכמת המדינות תוך 10 חודשים.

היידי מוזס:

"אני שמחה שהצלחנו ברגע האחרון לגרום לממשלה לקיים דיון ראשון על משמעות התקנות החדשות של ארגון הבריאות הבינלאומי, ולהבין את הסכנה שיש בהן עבור מדינת ישראל . רק בזכות הדיון הזה הוחלט כי מדינת ישראל תקדם התנגדותה לאישור התקנות וזו בשורה חשובה עבור כל עם ישראל".

צילום: מיכל הניג

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן