ניתוח בריאטרי: פתרון כפול להשמנת יתר וסרטן

מחקר: סיכון מופחת לסרטן השד בעקבות ניתוח בריאטרי בנשים עם התנגדות לאינסולין

על פי המכון הלאומי לסרטן בארה״ב יש קשר בין השמנה והתפתחות סרטן,השמנה מעלה את הסיכון למוות מסרטן ב-62% בנשים ו-52% בגברים. השמנה נקשרה ל-13 סוגי סרטן שונים ובהם סרטן הרחם, סרטן כיס המרה, סרטן הכליות, סרטן צוואר הרחם, סרטן בלוטת התריס, לוקמיה, סרטן כבד, סרטן מעי גס, סרטן השחלות וסרטן שד בנשים לאחר גיל המעבר. אבל האם ירידה מכוונת במשקל עשויה להפחית את הסיכון למחלה?

מחקר חדש שפורסם ב-Jama Surgery, מצא כי חלה ירידה בסיכון לפתח סרטן שד בנשים הסובלות ממשקל יתר שביצעו ניתוח בריאטרי. המחקר, שנערך באוניברסיטת גטבורג, מצא גם כי הסיכון יורד במיוחד עבור נשים עם רמות אינסולין גבוהות בדם בזמן הניתוח.
המחקר מבוסס על נתונים של 2,867 נשים עם השמנת יתר, מחציתן עברו ניתוח בריאטרי ב-25 מחלקות כירורגיות. שאר הנשים, המרכיבות את קבוצת הביקורת, קיבלו טיפול סטנדרטי בהשמנת יתר ב-480 מרכזי בריאות. הקבוצות היו דומות במונחים של גיל והרכב גוף.

התוצאות מראות שסך הכל 154 נשים פיתחו סרטן שד , 66 בקבוצת הניתוחים ו-88 בקבוצת הטיפול בהשמנת יתר. הממצאים גילו כי נשים שעברו ניתוח בריאטרי היו בסיכון נמוך ב-32% ללקות בסרטן השד.

ממצאים נוספים הראו כי נשים עם רמות גבוהות של אינסולין בתחילת המחקר עקב עמידות לאינסולין (שעלולה להביא להתפתחות סוכרת סוג 2), היה סיכון נמוך ב-52% לפתח סרטן שד לאחר ניתוח בריאטרי, בהשוואה לקבוצת הביקורת .

דר' אילנית מלר מומחית לכירורגיה כללית ובריאטרית מבית הרפואה:

"המחקר מצטרף לשורת מחקרים חשובים שהתפרסמו בעשור האחרון, אשר מצאו קשר מובהק בין סרטן להשמנה ובפרט בסרטנים ההורמונליים. ההשמנה היא מצב דלקתי כרוני. ישנם הורמונים המיוצרים ברקמת השומן ומחקים הורמונים המשפיעים על אברי מטרה כגון: אסטרוגן שרמתו גבוהה בנשים לאחר הפסקת המחזור הסובלות מהשמנה. אינסולין הוא הורמון אנבולי המעודד צמיחה של תאים, השפעה שלילית של ההשמנה על מערכת החיסון ועוד".

"לכן", מוסיפה מלר, "ידוע שניתוח בריאטרי הוא הכלי האפקטיבי ביותר בטיפול בהשמנה תחלואית ובעל אפקט ישיר על מדדי דלקת והסינדרום המטבולי. תוצאות אל המשקפות גם את המנגנונים הביולוגיים העומדים בבסיס התפתחות הסרטן, שבהם נראה כי אינסולין ממלא תפקיד חשוב"

זהו אינו המחקר הראשון שמצא קשר בין ניתוח בריאטרי לירידה בסיכון לחלות בסרטן:

מחקר חשוב שפורסם ב2017 בannal of surgery על למעלה מ22000 מנותחים, הראה הפחתה דרמטית בהיארעות סרטן שד ובפרט בנשים לאחר גיל המעבר שעברו ניתוח מעקף קיבה ב-42%, לסרטן המעי הגס ב-41%, לסרטן רירית הרחם ב-50% ולסרטן הלבלב ב-54%.

במחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Obesity Surgery – במסגרתו נותחו נתונים מ-13 מחקרים שכללו יחד יותר מ-54,000 איש שהיו במעקב שנתיים עד 23 שנים – ניתוח בריאטרי הפחית באופן משמעותי את הסיכון לסרטן והביא אותו לסיכון דומה לזה של אנשים במשקל תקין.

באותה שנה פורסם גם מחקר ענק שנערך בקרב 7.5 מיליון נשים, שמצא כי לנשים שהיו שמנות ועברו ניתוח בריאטרי היה סיכון נמוך ב-71% לפתח סרטן הרחם, בהשוואה לנשים שמנות שלא עברו ניתוח בריאטרי. נשים שהצליחו לשמור על משקל תקין אחרי הניתוח הרוויחו עוד יותר – הסיכון שלהן לפתח סרטן הרחם היה נמוך ב-0.81%.

מגיפת ההשמנה משפיעה היום על יותר מחצי מיליארד מבוגרים ולמעלה ממאה מיליון ילדים ברחבי העולם ועלולה לסכן את בריאות הציבור בצורה משמעותית היא אחת הבעיות הגדולות של הרפואה במאה ה-21 בהיותה גורם סיכון למספר עצום של מחלות ובהן סרטן.

לאחרונה אף הועלתה ההשערה שמגמת העליה בתוחלת החיים הממוצעת שהתקיימה במאתיים השנים האחרונות עלולה להיעצר בשל מגיפת ההשמנה העולמית.
העדויות הקיימות ממאות אלפי ניתוחים בריאטרים שבוצעו בעולם מראות שהורדה משמעותית במשקל לאחר הניתוח יכולה ומצליחה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן מסוגים רבים ולאורך שנים רבות.

צילום: פבריס ביטון

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן