המהפכה במוח: שתי חברות-בת חדשות לאיגוד הנוירולוגי

שתי חברות-בת חדשות לאיגוד הנוירולוגי בישראל: קפיצת מדרגה בטיפול במחלות עצב-שריר ונוירולוגיה קוגנטיבית

האיגוד הנוירולוגי בישראל מרחיב את פעילותו ומשיק שתי חברות-בת חדשות: החברה למחלות עצב שריר והחברה לנוירולוגיה קוגנטיבית. הקמתן משקפת התקדמות משמעותית בתחומי האבחון והטיפול במחלות אלו, כחלק מהמהפכה העוברת על רפואת המוח בכלל. על רקע פריצות דרך מלהיבות ביכולות הרפואיות במקצוע הנוירולוגיה, תרופות מתקדמות וטכנולוגיות אבחוניות וטיפוליות פורצות דרך והשקעה אדירה של תעשיית הפרמצבטיקה העולמית וה- brain-tech בתחום, אישר הועד המרכזי של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), הקמת שתי חברות-בת חדשות, שתפעלנה תחת האיגוד הנוירולוגי: החברה למחלות עצב שריר והחברה לנוירולוגיה קוגנטיבית.

מחלות עצב שריר הן שם כולל למגוון רחב מאוד של מחלות במערכת העצבים ההיקפית, מחלות של חיבור עצב-שריר ומחלות השרירים עצמם. בין המוכרות שבהן: נוירופתיה – מחלות עצבים היקפיים, ניוון שרירים מסוג ALS, תסמונת גיליאן ברה, מיאסטניה גראביס, מחלות שריר מסוגים שונים, כולל: ניווניות, דלקתיות, מטבוליות ועוד ועוד. לפי הערכות, חיים בארץ מאות אלפי חולים במחלות עצב שריר.

נוירולוגיה קוגניטיבית עוסקת בתחלואות מוח, שמקיפות לקות קוגניטיבית, כולל: מחלות וסקולריות של המוח, מחלות ניווניות, כגון: מחלת אלצהיימר, דמנציה פרונטו-טמפורלית, מחלות דהמיאלינטיביות, נאופלסטיות, דלקתיות וזיהומיות של המוח ועוד. בארץ חיים כ- 150 אלף איש, הלוקים בסוגי דמנציה שונים, ושיעור דומה של חולים עם ירידה קוגניטיבית מתונה, שרובם אינם מאובחנים. התקופה הנוכחית מסמלת תחילת מהפכה מלהיבה בתחום מחלת האלצהיימר, שכוללת אבחון ביולוגי מוקדם, בעזרת סמנים ביולוגים, וטיפולים מתקדמים שמאטים את מהלך המחלה.

בשני התחומים קיים צורך קליני גובר ומחסור גדול במומחים בעלי הכשרה ייעודית בתחום. חברות-הבת החדשות תעסוקנה בגיבוש הנחיות קליניות וניירות עמדה, בקידום המחקר והרגולציה, בעידוד מומחים צעירים בנוירולוגיה להתמקצע בתחום, בהשתלמויות עמיתים ובחינוך והכשרה. פרופ' דוד טנה, היו"ר היוצא של האיגוד הנוירולוגי בישראל, הוביל בשנים האחרונות את המהלך המקיף להקמת חברות-בת תחת האיגוד הנוירולוגי. עם השלמת השינוי, מקיף כעת האיגוד הנוירולוגי, את הגופים הבאים: החברה לשבץ מוחי, החברה להפרעות תנועה, החברה לנוירואימונולוגיה, החברה הישראלית לכאבי ראש, וכאמור, החברה לנוירולוגיה קוגנטיבית והחברה למחלות עצב שריר. כמו כן, נציגות הליגה הישראלית לאפילפסיה פועלת בשיתוף האיגוד הנוירולוגי, וכן פורום הסיעוד הנוירולוגי (אחיות נוירולוגיות).

לדברי פרופ' טנה:

"הקמת שתי חברות הבת החדשות משלימה מהלך חשוב ומתבקש של התאמת פעילות האיגוד למהפיכה המואצת ברפואת המוח. אין עוד מקצוע רפואי, שעובר שינויים דרמטיים חיוביים כמו רפואת המוח ושתי חברות-הבת החדשות מייצגות מגמה זו". פרופ' טנה מוסיף: אני חש סיפוק רב על המהפך שעבר האיגוד הנוירולוגי בישראל, והפיכתו לגורם מקצועי משמעותי, המאחד תחתיו חברות איגודיות, שמאפשרות צמיחה, התפתחות וקידום מקצועי בתחומי הנוירולוגיה.

פרופ' יואב צ'פמן, היו"ר החדש של האיגוד הנוירולוגי בישראל מוסיף:

"בשני התחומים עברנו בשנים האחרונות תהליך מרתק של מעבר מיכולות אבחון בעיקר, ליכולות משופרות של התערבות רפואית. חברות הבת של האיגוד הן אמצעי לקידום רמת הענין של הממסד הרפואי בתחלואות, של האקדמיה והפארמה, וגם כתובת רפואית מסודרת עבור החולים ועמותות החולים, לטובת קידום יעדים. אני מעריך שעם הקמת שתי חברות הבת, יגבר הענין בארץ בתחלואות המוח בתחום הקוגניציה ובתחום העצב-שריר".

הקמת חברות-הבת החדשות היא צעד משמעותי קדימה עבור תחומי הנוירולוגיה בישראל, ותאפשר שיפור משמעותי באיכות חייהם של חולים רבים.

קרדיט: האיגוד הנוירולוגי
קרדיט: האיגוד הנוירולוגי

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן