ליצנים בחלוק לבן: הקורס שמלמד את רופאי העתיד לתקשר עם הלב

שיעורי ליצנות רפואית לרופאי העתיד בטכניון

בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, שואפים להכין את הסטודנטים לרפואה לא רק מבחינה מדעית, אלא גם מבחינה רגשית ואנושית. במסגרת הקורס "להיות רופא – חשיפה למקצוע הרפואה", הסטודנטים נחשפים לתחום הליצנות הרפואית כבר בשנת הלימודים הראשונה. קורס זה, המתקיים בפקולטה במשך שמונה שנים, שם לו למטרה להקנות לרופאים הצעירים מיומנויות תקשורת חשובות, אשר מתבטאות בחיבור עם מטופלים בדרכים לא שגרתיות.

לדברי ד"ר עופר שמגר, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בקריה הרפואית רמב"ם ומרכז הקורס, "החשיפה לעבודת הליצנות הרפואית נועדה לספק לסטודנטים זווית ראייה לא שגרתית לגבי הקשר מטפל-מטופל והבנה של דרכי תקשורת לא מילוליות, שערכן בעולם הטיפול הרפואי אינו נופל מזה של תקשורת מילולית".

במהלך הקורס, הסטודנטים עוברים הכשרה מעשית בהנחיית הליצנים הרפואיים של עמותת "רופאי חלום". הכשרה זו כוללת סדנאות בקבוצות קטנות, המתמקדות במיומנויות תקשורת מגוונות, ומלווה בסיורים במחלקות בתי החולים שבהם פועלים הליצנים הרפואיים. הסטודנטים לומדים על מערכי הליצנות הרפואית ועל תפקידיהם, ואף זוכים להתנסות בלבישת פריטי לבוש ליצניים והשתתפות במופעים קצרי מועד במחלקות, במהלכם הם מקיימים אינטראקציה עם המטופלים ומשפחותיהם.

כיום, לומדים בפקולטה לרפואה כ-170 סטודנטים חדשים, שהחשיפה לליצנות הרפואית היא חלק בלתי נפרד מהכשרתם המקצועית. ד"ר שמגר מציין כי

ד"ר עופר שמגר
קרדיט צילום: רופאי חלום

לדברי ד"ר שמגר "יש ערך רב לשיעור מעשי כזה של תקשורת ללא מילים עם מטופלים ומשפחות. למעשה, הכלים החשובים ביותר שהסטודנטים לרפואה מקבלים הם במיומנויות תקשורת ובחיבור רגשי עם מטופלים. כמוסד אקדמי המכשיר את דור העתיד של הרופאים, המטרה שלנו היא לחנך את
הסטודנטים, ולא להסתפק רק בהעברת מידע רפואי ופרטים פרוצדורליים למטופלים ולמשפחות. חשוב שרופאים יידעו לוודא שהמטופלים קשובים, קולטים, מגיבים ואינם מנותקים מהסיטואציה. אצל הליצנים הרפואיים אלה מיומנויות המקצוע השגרתיות, וארגז הכלים שלהם כולל הומור, שירה, משחק, מבע, חיוך ועוד."

לדברי צור שריקי, מנכ"ל עמותת "רופאי חלום", "אנו פועלים בשותפות מול 33 מרכזים רפואיים בישראל, בכלל המחלקות ולכל הגילאים. מתחילת הדרך שמנו לנו למטרה, מעבר לטיפול הישיר ולמפגש עם המטופלים, להעביר את הידע לצוותים הרפואיים ובמקרה זה לרופאים לעתיד. יש כבר עשרות מחקרים אקדמיים שמוכיחים את יעילות עבודת הליצנות הרפואית בשיפור מדדים רפואיים שונים בקרב המטופלים ובשיפור היענות לטיפול והפחתת אלימות כלפי הצוותים. חשוב שהידע שהוכח במחקרים יוטמע כחלק מלימודי הרפואה על מנת שרופאי העתיד שלנו יגיעו מצוידים בידע, בניסיון ובכלים למפגשים עם מטופליהם, בדרך שתניב שיתוף פעולה מוצלח יותר למען הצלחת הטיפול הרפואי."

השיעורים וההכשרה בליצנות רפואית הם לא רק חווית למידה ייחודית, אלא גם כלי חשוב לשיפור התקשורת הרפואית ולהעמקת הקשר עם המטופלים, מה שיכול להוביל לשיפור משמעותי בהצלחת הטיפולים ובתחושת הרווחה של המטופלים.

הליצן הרפואי חבייר איזנברג, העובד עם מטופלים במרכזים הרפואיים רמב"ם והעמק, מנגן לנער מאושפז.
הליצנית הרפואית זויה העובדת עם מטופלים במרכזים הרפואיים רמב"ם ובני ציון. צילום: רופאי חלום

 

 

מטיילים אבודים בהרי ירושלים: לילה של חילוץ בעיצומו של בין הזמנים

 

 

 

 

 

 

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן