חודש המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: האכיפה נגד חניה בחניות שמורות לנכים
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשטרה וברשויות המקומיות חייבים לייצר אכיפה נוקשה וחסרת פשרות. גם כנגד נהגים שחונים רק לכמה דקות. יש לשדר מסר חד וברור כי לא חונים בחניית נכים, אפילו לא למספר דקות".
חודש דצמבר, חודש המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נועד להעלות את המודעות לנושא ולהדגיש את החשיבות של שמירה על זכויותיהם של אנשים עם צרכים מיוחדים. אחד מהאתגרים הבולטים בתחום זה הוא התופעה של חניה בלתי חוקית במקומות השמורים לאנשים עם מוגבלות.
נתוני אכיפה
על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני משטרת ישראל, נרשמו 52,514 דוחות בגין חניה בלתי חוקית במקומות השמורים לנכים בחמש השנים האחרונות (2019-2023). בשנת 2023 בלבד נרשמו כ-10,000 דוחות, כאשר ירושלים מובילה את הרשימה עם 382 דוחות. אילת ממוקמת שנייה עם 330 דוחות, ונתניה שלישית עם 226 דוחות. בנמל התעופה בן גוריון וביקנעם עילית נרשמו 225 ו-223 דוחות בהתאמה, סוגרות את חמש הערים המובילות.
הערים עם מספר הדוחות הגבוה ביותר בשנת 2023:
- ירושלים: 382 דוחות.
- אילת: 330 דוחות.
- נתניה: 226 דוחות.
- נמל התעופה בן גוריון: 225 דוחות.
- יקנעם עילית: 223 דוחות.
האתגרים בשטח:
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מדגיש את הצורך באכיפה אפקטיבית ונוקשה. לדבריו, "למשטרת התנועה חסרים שוטרים רבים וחסרות מאות ניידות אשר משפיעים על הנוכחות בכבישים וברחובות. התופעה שבה נהגים תופסים מקום חניה של אדם עם מוגבלויות היא מעשה אנטי מוסרי אשר פוגע ביכולת של אנשים עם צרכים מיוחדים לנהל אורח חיים רגיל. מעבר לכך, זה גם מסכן את החיים שלהם כאשר הם נאלצים למצוא מקום חניה אחר אשר איננו מותאם להתנידות עם כיסא גלגלים או ירידה מצד הרכב על ידי מעלון. במשטרה וברשויות המקומיות חייבים למגר את התופעה הזאת מהשורש על ידי אכיפה נוקשה וחסרת פשרות, גם כנגד נהגים שחונים רק לכמה דקות. יש לשדר מס חד וברור כי לא חונים בחניית נכים, אפילו לא למספר דקות".
תופעה זו מחייבת מיגור יסודי באמצעות הגברת האכיפה והחמרת הענישה. כיום הקנס על חניה במקום שמור לנכה עומד על 1,000 ש"ח, אך נראה כי עדיין ישנם אנשים המתעלמים מהחוק ומצפצפים עליו.
הצורך בהשקעה בתשתיות:
מעבר למעשה הלא מוסרי שבחניה במקום השמור לאדם בעל מוגבלות, הפעולה הזו מסכנת את חייו של הנהג הנכה. מקום החניה השמור לנכה, נמצא בסמוך למדרכה והוא עונה על הצורך לאפשר לאדם הנכה לעלות בצורה בטוחה למדרכה. במקרים רבים המדרכה תהיה נמוכה יותר ויתאפשר לנהג לעלות עם כיסא הגלגלים בקלות למדרכה.
ברגע שמקום החניה תפוס, האדם הנכה מחפש מקום חניה חלופי, הוא מסתכן במקום חניה שירידה ממנו עלולה לסכן את חייו. במקרים רבים, הדלת לא יכולה להיפתח או שהיציאה מתאפשרת רק מהצד של הכביש.
בישראל קיימים עשרות אלפי בעלי מוגבלויות הנעזרים בתו נכה. על המדינה להגדיל את מספר החניות השמורות לנהגים בעלי מוגבלויות ולהשקיע בתשתית אשר תבטיח את ירידתם מכלי הרכב בשלום. במקביל, יש להגדיל את מספר השוטרים והניידות כמו גם לבצע אכיפה אפקטיבית ומרתיעה על יד הפקחים העירוניים.
חודש המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הוא תזכורת חשובה לכך שמדובר בנושא הדורש טיפול מערכתי מקיף. שילוב של אכיפה נוקשה, ענישה מרתיעה, והשקעה בתשתיות יכול לשפר את איכות החיים של אנשים עם מוגבלות ולהבטיח את זכותם הבסיסית לשוויון ולכבוד.
צה"ל מתקרב לדמשק: טנקים ישראלים במרחק 15 ק"מ בלבד מהבירה
*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.