מפינוי קשישים לבתי אבות ועד למיגון במסגרות מוגבלות – כך נפרסו מאות עובדים סוציאליים במלונות ובערים שנפגעו במסגרת מבצע "עם כלביא"
מלחמת "עם כלביא" לא התנהלה רק בגזרות הצבאיות, אלא גם בעורף האזרחי. משרד הרווחה והביטחון החברתי מסכם את פעילותו בימי הלחימה ומציג נתונים נרחבים על הסיוע שהוענק לאזרחים ותיקים, לאנשים עם מוגבלויות ולמשפחות שפונו מבתיהן. מהקצאת ממ"דים ועד לגיוס מאסיבי של עובדים סוציאליים – כך נבנה חוסן חברתי בעיצומה של המערכה.
- 1,402 אזרחים ותיקים ו-522 ילדים ומבוגרים עם מוגבלות פונו מבתיהם; מאות עו"סים נפרסו במלונות ובמרכזי המשפחות
- 81 אזרחים ותיקים פונו לבתי אבות והיתר לבתי המלון; 31 עקב פגיעה בביתם
- 400 אנשים עם מוגבלויות מ-122 מסגרות של משרד הרווחה עברו לדירות או למסגרות לצורך שיפור המיגון או הנגישות למיגון
- מנהל מוגבלויות פעל להקצאה של 30 ממ"דים במסגרות הדיור באופן מיידי
- יותר מ-100 עובדות ועובדים סוציאליים של משרד הרווחה הצטרפו לחבריהם ברשויות המקומיות ביותר מ-90 מלונות על מנת ללוות ולסייע למפונים שביתם נפגע
- משרד הרווחה והביטחון החברתי העביר לרשויות שנפגעו תקציב גמיש לרכישת ציוד בסיסי ראשוני לאזרחים אשר פונו מבתיהם
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי:
"מבצע 'עם כלביא' הציב בפנינו אתגרים בעורף. הניסיון הרב שצברנו במשרד הרווחה בטיפול באירועי חירום, ניכר בכל אתר ובכל פעולה שבה נקטנו במהלך המבצע – הענקנו חוסן לאזרחי ישראל בעורף. פעלנו בשיתוף פעולה מלא עם השלטון המקומי, וכאן המקום לשבח ולהודות להם על פועלם – ראיתי אותם בשיא תפארתם. צוותי הרווחה מהמשרד ומהרשויות המקומיות, נפרסו בכל הזירות והעניקו סיוע, ליווי, עוגן ותמיכה, לאנשים שביתם נפגע. נמשיך ללוות את המפונים במקצועיות וברגישות עד אשר יחזרו לביתם"
מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני:
"מלחמת עם כלביא הציבה בפנינו אתגרים מסוג חדש ומשרד הרווחה ביחד עם הרשויות המקומיות עמד גם בהם. החל מגיוס עו"סים לסיוע לנפגעים ועד לשיפור המיגון או פינוי של מסגרות. ההתמקצעות של עובדי משרד הרווחה בטיפול באירועי חירום עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ביותר בשנה וחצי האחרונות ואת התוצאה אנחנו רואים בניהול המוצלח של הטיפול בנפגעי המלחמה עם איראן"
משרד הרווחה והביטחון החברתי מסכם את מלחמת "עם כלביא" ומפרסם נתונים אודות אוכלוסיות הרווחה בהם הוא מטפל. מתוך כ-11 אלף אזרחים שפונו מבתיהם, 1,402 מהם הם אזרחים ותיקים ו-522 אנשים עם מוגבלויות כאשר 132 הם ילדים ובני נוער ו-390 מבוגרים.
אזרחים ותיקים פונו רובם למלונות ואילו כ- 100 מהם לבתי אבות לצורך קבלת שירות וטיפול אינטנסיבי יותר. מתוך אלו שפונו לבתי האבות, נכללו גם עשרות פינויים עקב מקרי קיצון של אזרחים ותיקים עריריים שנשארו ללא מערכות תמיכה ומערכות טיפול.
במהלך המערכה פיקח המשרד על פינוי של בית דיור מוגן אחד, משען בתל אביב שנהרס בחלקו כתוצאה מהדף לאחר נפילה של טיל איראני באזור. כמו כן, בעקבות מצב החירום, העניק משרד הרווחה שירותי רווחה מרחוק לכלל האזרחים הוותיקים ללא התחייבות וללא תשלום. מדובר על שירות אינטראקטיבי אותו ניתן לקבל דרך הטלוויזיה, הסלולר או הטאבלט להשתתף במפגשי שיח אינטראקטיביים בהנחיית מנחה מקצועי, אימונים קוגניטיביים, הרצאות , הופעות שיעורי התעמלות ומפגשי שיח לתמיכה. השירות ניתן בשפות עברית ורוסית.
שיפור מיגון לאנשים עם מוגבלות
בנוסף לאזרחים הוותיקים, משרד הרווחה פעל לשפר מיגון ולהעביר דיירים ממסגרות של אנשים עם מוגבלות לאזורים בטוחים יותר. במהלך השבועיים האחרונים משרד הרווחה שיפר את המיגון עבור 400 אנשים עם מוגבלויות מ-122 מסגרות זאת על ידי מעבר לדירות מוגנות או למסגרות בהן יש מיגון נגיש יותר. מסגרות אלו כוללות הוסטלים ומערכי דיור. 2 מסגרות דיור שבהן 122 אנשים עם מוגבלות פונו לחלוטין למקומות אחרים ברחבי הארץ. 522 אנשים עם מוגבלות פונו לבתי מלון.
כמו כן, הקצה משרד הרווחה תקציב לרכישת מיגוניות במסגרות הדיור באופן מיידי לצורך הרחבת אזורי המיגון.
תקציב גמיש לסיוע ראשוני
עם תחילת מבצע עם כלביא ותחילת פינוי אזרחים שביתם נפגע, משרד הרווחה העביר לרשויות שנפגעו תקציב גמיש לרכישת ציוד בסיסי ראשוני למפונים. בנוסף גייס המשרד יותר מ-100 עובדים סוציאליים ממשרד הרווחה נפרשו במלונות ומרכזי המשפחות והצטרפו לחבריהם מהרשויות המקומיות בכ-90 מלונות ברחבי הארץ כדי לסייע למפונים. העובדות והעובדים הסוציאליים העניקו למפונים סיוע וטיפול ראשוני. הצוותים המקצועיים מעניקים למפונים סיוע רגשי, תמיכה נפשית וליווי בהתמודדות עם הטראומה, ליווי במיצוי זכויות וחיבור עם כלל גורמי הסיוע והממשל האחרים.
כמו כן, סייע המשרד בהקמת מרכזי המשפחות בערים שנפגעו לצורך הענקת סיוע סוציאלי ונפשי לתושבים, סיוע במציאת דיור חלופי וסיוע ברכישת ציוד חיוני ראשוני.
לאורך 12 ימי המלחמה הפעיל המשרד גם את מערך המילואים החברתי וקרא לעובדים סוציאליים אשר רשומים במעגל משרתי המילואים של המשרד להצטרף אליו ולהעניק עזרה סוציאלית לאזרחים, ובמקביל הצליח לעבות את מערך המילואים ב-100 עו"סים נוספים שביקשו ליטול חלק. היוזמה שהחלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל תפסה תאוצה ומאז תחילת המערכה מול איראן כבר גויסו עובדים סוציאליים רבים לעיבוי שירותי הרווחה במסגרת שירות המילואים החברתי. המערך ימשיך לפעול גם בשבועות ובחודשים הקרובים.
מעכשיו זה חובה: מתקנים סולאריים על כל גג חדש בישראל


*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.