דו"ח משרד הבריאות: 23 פצועים קשה, 107 במצב בינוני ויותר מ־2,500 במצב קל • שיאי העומס נרשמים במלר"דים • קופות החולים מתגברות את שירותי התמיכה הנפשית • כך תזהו מצוקה – ותתערבו בזמן
משרד הבריאות פרסם הבוקר (ראשון) עדכון חדש על מצב הפצועים במסגרת מבצע "עם כלביא". על פי הנתונים, בין יום שבת בשעה 18:00 ועד היום (א') בשעה 9:30, פונו 86 פצועים לבתי הרפואה ברחבי הארץ – שניים מהם במצב בינוני, 77 במצב קל, ארבעה נפגעי חרדה ושלושה נוספים שמצבם טרם הוגדר ונמצאים בהערכה רפואית.
מאז תחילת הלחימה פונו בסך הכול 2,835 בני אדם לבתי הרפואה – 23 מהם במצב קשה, 107 במצב בינוני, 2,555 במצב קל, 119 נפגעי חרדה ו־28 מטופלים שמצבם עדיין לא נקבע. לפי הדו"ח, רובם כבר שוחררו, ונכון לשעה זו מאושפזים 90 פצועים בלבד, לצד 93 שמטופלים בחדרי מיון.
משרד הבריאות מדגיש כי הנתונים משתנים ומתעדכנים כל העת, וקורא לציבור להתעדכן במידע דרך מקורות רשמיים בלבד.
סיוע לשכנים ותמיכה נפשית
במקביל, המשרד קורא לציבור לסייע לאזרחים ותיקים בשכונה: לסייע להם בזיהוי המרחב המוגן הקרוב, לתרגל את ההגעה אליו, ולהקדים כניסה למרחבים המוגנים כדי למנוע נפילות ופציעות מיותרות.
עוד נמסר כי יש להימנע ככל האפשר מביקורים מיותרים אצל מאושפזים, וכי יש לצמצם את מספר המלווים למינימום הנדרש – זאת כדי למנוע עומס בבתי הרפואה
עזרה נפשית- גם מרחוק
כחלק מהיערכות מערכת הבריאות, קופות החולים ומרכזי החוסן ברחבי הארץ התבקשו להרחיב את שירותי התמיכה הנפשית – במטרה לאפשר מענה גם טלפוני לנפגעי ונפגעות חרדה, ולמנוע עומס נוסף על בתי החולים.
אחות פסיכיאטרית רויטל אורדן, מנהלת המערך האמבולטורי באגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, מסבירה כי תמיכה של הסביבה הקרובה היא קריטית במצבי חירום. לדבריה, סיוע מיידי במודל "מ.ע.ש.ה" – מחויבות, עידוד, שאילת שאלות והבנה של רצף האירועים – עשוי למנוע החמרה ולשפר את התפקוד.
כך תזהו מצוקה – ותתערבו בזמן
תסמינים אפשריים למצוקה נפשית כוללים רגשות עזים כמו חרדה, עצב או ייאוש, התנהגות חריגה כמו הסתגרות או תזזיתיות, שינויים בהרגלי שינה ואכילה, ומחשבות שליליות או אובדניות. גם תסמינים גופניים, כמו כאבי ראש או עייפות כרונית, עשויים להצביע על צורך בעזרה.
באירועי חירום, כל אחד יכול להושיט עזרה נפשית ראשונית. מודל "מ.ע.ש.ה", שאומץ ע"י משרד הבריאות, ממליץ להתמקד בארבעה צעדים פשוטים:
- מחויבות – היו נוכחים, שדרו ביטחון והבהירו לאדם שהוא לא לבד.
- עידוד לפעולה – הציעו פעולות פשוטות כדי לחזק תחושת שליטה.
- שאילת שאלות פשוטות – להפחתת הצפה רגשית.
- הבנה של רצף האירועים – עזרו לאדם לעבד את מה שקרה ולהפנים שהוא במקום בטוח.
מוקדי סיוע זמינים
לציבור פתוחים מוקדי סיוע נפשיים של קופות החולים:
- כללית – 8703*
- מכבי – 3555*
- לאומית – 507*
- מאוחדת – 3833*
בנוסף, ניתן לפנות למרכז החוסן הטיפולי בטלפון *5486 (פעיל 24/7), או לעמותת ער"ן – 1201.
בתוך כל ההתמודדות עם המצב הביטחוני – מהעומסים בבתי החולים ועד ההיערכות המחודשת של מערכת הבריאות – גם המגזר העסקי מנסה להסתגל לשגרה חדשה. כך למשל, רשת GOLBARY משיקה מבצע אונליין רחב, על רקע סגירת הקניונים ברחבי הארץ.
*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.