מהפכה: כשהרובוט מטפל בלוגיסטיקה, הרוקחים חוזרים אל הקשר האנושי

צילום: BD

הרובוט החדש בבית המרקחת בחולון חוסך זמן, מצמצם טעויות ומאפשר לרוקחים לחזור למהות המקצוע, הקשר עם המטופל

בבתי המרקחת בישראל, זמני ההמתנה רק הולכים ומתארכים והרוקחים מתמודדים עם עומס מתמשך. כעת נכנסה לתמונה טכנולוגיה חדשה: רובוט לניפוק תרופות מבית BD, אחת מחברות הטכנולוגיה הרפואית הגדולות בעולם. הרובוט החדש הותקן בבית המרקחת "מדי פארם" בחולון וכבר משנה את חוויית השירות.

כפי שדברי הרבי מלובביץ' הדגישו על חשיבות הסדר והארגון לקראת הצלחה, גם כאן, הכנסת מערכת אוטומטית מסודרת משנה את כללי המשחק ומביאה תוצאות מהירות ובטוחות.

פחות לוגיסטיקה, יותר אנושיות

הרובוט, מדגם BD Rowa, מבצע את כל התהליך: קליטה, אחסון, סידור, ליקוט והנפקה מדויקת לרוקח. בזכותו, הרוקחים אינם נדרשים עוד להסתובב בין מדפים ולחפש תרופות, אלא נשארים בעמדה, פנויים להעניק ייעוץ תרופתי אישי ומקצועי לכל מטופל.

אלון ניאזוב, מנהל בית המרקחת מדי פארם בחולון, מתאר את השינוי:“מהרגע שהרובוט הותקן בבית המרקחת שלנו, ראינו שינוי עמוק באופן שבו הצוות מתנהל ובעיקר באופן שבו המטופלים מקבלים טיפול. תהליך ניפוק התרופות הפך לאוטומטי, מדויק ומהיר, והרוקחים לא נדרשים יותר לעזוב את העמדה, לחפש תרופות או להתמודד עם עומסים לוגיסטיים. זה מאפשר להם להיות הרבה יותר פנויים רגשית ומקצועית להקשבה למטופל, להסברים ולייעוץ תרופתי נכון.”

בדומה ליוזמות בריאותיות אחרות כמו הערב המרגש בנתניה למען הקמת מרכז סרטן חדש, גם כאן השאיפה היא לשים את המטופל במרכז באמצעות טכנולוגיה, משאבים וקהילה תומכת.

לדבריו, מדובר במהפכה של ממש בזהות המקצועית של הרוקח:
“בעבר, רוקח היה עסוק בעיקר בהבאת התרופה ממדף למדף. היום, בזכות הרובוט, יש לו זמן לשאול שאלות, לבדוק קונפליקטים בין תרופות, להסביר על תופעות לוואי ולהמליץ על טיפול משלים כשנדרש וזה משנה את כל חוויית המטופל.”

ירידה דרמטית בזמני ההמתנה

מלבד הערך המקצועי והקליני, יש גם בשורה תפעולית: “אנחנו רואים ירידה דרמטית בזמני ההמתנה גם בשעות העומס, הרובוט מנפק תרופות במהירות, בלי טעויות, ומאפשר לנו לתת שירות מהיר, מקצועי ומכבד לכל מטופל.”

מבחינה רפואית, מדובר גם בצמצום טעויות אנוש אחת הבעיות המוכרות בעולם הרוקחות.
“המערכת סורקת כל תרופה לפי הברקוד, מוודאת התאמה למרשם, ומפחיתה כמעט לחלוטין טעויות”, מסביר מדי. “זה מעניק שקט נפשי גם לרוקחים וגם למטופלים. אתה לא יוצא רק עם שקית אתה יוצא עם הבנה וביטחון במה שאתה נוטל.”

בדבריו הוא מדגיש גם את התחושות בתוך הצוות:
“אני רואה את הרוקחים שלי מתמלאים סיפוק. הם מרגישים שמקשיבים להם, שנותנים להם למצות את הידע שצברו, שהם באמת חלק מהשרשרת הטיפולית. זה יוצר גאווה, שליחות ומקצוענות.”

מאחורי הקלעים עומדת BD, שפועלת ביותר מ-60 מדינות ועם ניסיון של עשרות אלפי התקנות בעולם. בישראל, המערכת הותקנה עד כה במספר מוקדים, בהם רמלה, בני ברק, ראש העין וכעת גם חולון.

בימים שבהם מערכת הבריאות נאבקת במחסור בכוח אדם ובצורך לשפר את חוויית המטופל נראה שהרובוט הזה הוא לא רק מענה טכנולוגי, אלא כלי שמשיב את הפנים האנושיות והמקצועיות של עולם הרפואה לחזית.
ומה שבטוח: בחולון, זה כבר קורה.

צילום: BD
צילום: BD
צילום: BD
צילום: BD

*הי, נהנית מהתוכן באתר או בכתבה? נהדר! חשוב לדעת שהתוכן לא מהווה המלצה, חוות דעת מקצועית כלשהי או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי, עוד חשוב לדעת – כל התוכן באתר מוגן בזכויות יוצרים ואסור להעתיק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות